Presentació temporada 2023-2024 d’Àfora Focus

octubre 3, 2023 | Àfora

Dimarts 3 d’octubre al Teatre RomeaÀfora Focus, l’àgora de pensament de Grup Focus, ha presentat la temporada 2023-2024. L’acte ha comptat amb la presència de Daniel Martínez de Obregón, president del Grup Focus, Fèlix Riera, director de la Fundació Romea, i Pepe Zapata, director de Relacions Institucionals del Grup Focus.

Daniel Martínez ha volgut agrair la presència dels mitjans i del públic en la presentació de la institució que compta ja amb dos anys de vida.
Ara fa dos anys que presentàvem Àfora com l’àgora del Grup Focus; un àmbit per ordenar, formular i exposar idees i reflexions, amb les condicions apropiades per passar del terreny del pensament al camp de l’acció, a partir de cinc branques d’activitat que ja estan totalment desplegades.  Avui, tant pel volum de les accions programades, com per l’atenció amb la que han sigut acollides, podem afirmar que Àfora és ja un actor d’importància en el panorama cultural de la ciutat i més enllà.
El president del Grup Focus ha fet un ràpid balanç de la trajectòria de la iniciativa Àfora Focus, un recorregut marcat ja per 25 activitats, totes elles “d’individual transcendència”, i, entre les quals, destaquen la programació de la Fundació Romea, el naixement del Premi Santa Eulàlia de Novel.la (que va tenir com a guanyador d’enguany a Lluís-Anton Baulenas amb la seva novel·la Seré el teu mirall i la celebració del I Congrés Internacional d’Espectadors de Teatre.
Martínez també ha destacat la feina realitzada per Fèlix Riera i Pepe Zapata, responsables de tres de les cinc branques que conformen el projecte Àfora (Riera amb la Fundació Romea i Àfora Edicions, i Zapata amb la línia d’Espectadors.)

En referència a les dues branques restants, La 5ª Paret Platea 618Daniel Martínez de Obregón ha explicat els fonaments de les dues iniciatives per aquesta temporada.
Per una banda, La 5ª Paret, que estableix una intersecció teatre-carrer, escenari-societat mitjançant el qual dinamitzar sinergies de proximitat amb el públic, ostenta dos eixos vertebradors o temes principals al voltant dels quals es construiran les diverses propostes artístiques: La senectut i la mentida. Laly Simon de Sergi Belbel, El padre (a Madrid) de Florian Zeller, Las guerras de nuestros antepasados de Miguel Delibes i Las Bacantes d’Eurípides encarnaran els muntatges que vehiculen les temàtiques ja citades.

D’altra banda, dins del marc de Platea 618, anomenada així pels kilòmetres que separen Barcelona de Madrid, i que té com a objectiu solidificar els vincles entre els professionals d’ambdues capitals culturals, es celebraran quatre cenacles (dos a Madrid i dos més a Barcelona) protagonitzats, respectivament, per Pere ArquilluéJosep Maria Pou , Claudio Tolcachir i Pablo Messiez.

Finalment, Martínez ha parlat dels reptes que semblen caracteritzar l’últim segle:
Travessem un segle caracteritzat per la disputa:  la mentida vers la veritat, les creences i la raó, la màquina enfront l’humà, el populisme i la democràcia… La publicació Pre/Ocupacionesque us entregarem és la presentació pública del nostre particular detector de mentides i marquem, a més, una data a l’agenda: l’espectacle Voltaire/Rousseau. La disputa, dirigit i interpretat per Josep Maria Flotats, aquí, al Teatre Romea.
Fundació Romea
Seguint amb aquesta idea vehicular de confrontació o disputa, Fèlix Riera ha explicat les activitats i propostes artístiques que podran gaudir-se a través de la Fundació Romea, utilitzant la proposta que va encetar la temporada:
Fa, aproximadament, una setmana, l’artista francesa Joana Preiss va protagonitzar una acció artística titulada La traducció. Durant aquest acte, es va utilitzar una imatge, una petita joia visual de la il·lustradora francesa Eva Jospin on veiem la runa  d’un palau, abans símbol de l’ordre i de la llei, vençuda per la natura. A la part inferior, els mons subterranis, un regne de misteri i màgia. Aquesta imatge defineix el conflicte present a l’obra, la oposició entre les dues forces que regeixen el món, el delicat equilibri entre la raó i l’irracional. Aquesta imatge ens permet elaborar un discurs tranversal que defineixi la programació de la temporada 2023-2024.”
Així, segons Riera, amb La traducció rebem el punyent testimoni d’una dona que ha optat per deixar de parlar la llengua dels homes. A l’octubre, es podrà gaudir de la interpretació de Josep-Pere Peyró amb la peça Shakespeare in crazy, muntatge que ens alertarà sobre la necessitat de desconfiar del palau, de la hipocresia de les formes, de la mentida social. Al novembre, es podrà veure Un concert de nadal amb intel·ligència natural de Mauricio Villavecchia, una fusió entre melodia i números que ampliarà els horitzons de la composició musical. I ja a partir del 2024, apareixen propostes centrades en tres cicles: Pensar amb les mansPoesia sense xarxa i L’animal i les seves circumstàncies.
Tots els actes ostenten el relat de confontació i disputa entre el món racional i l’irracional, la intel·ligència natural i la artificial.” – diu Riera.
Àfora Edicions
Fèlix Riera també ha presentat les publicacions que conformen la branca anomenada Àfora Edicions.
“Podem gaudir d’una sèrie de títols presents a les llibreries de Barcelona: Immunitat de Jordi CasanovasHoritzó de Fernando Prats i El manifest del ICIET (I Congrés Internacional d’Espectadors de Teatre). A més, posem en marxa la segona edició del Premi Santa Eulàlia de Novel·la de Barcelona, impulsat juntament amb Comanegra, que en la seva primera edició va ser atorgat a Lluís-Anton Baulenas. També acaba de sortir el quart número de la publicació Pre/Ocupaciones, en la qual han participat Emma VilarasauEmma Riverola i Anna Pagès, entre altres autors.”
 
Riera també ha compartit els títols que es podran trobar a partir de 2024: El Paraíso Perdido d’Helena Tornero, el Quadern de notes de Josep Maria Pou i Àlbum de teatre, un recull exhaustiu de les fotografies realitzades per David Ruano de les obres que han estat als teatres del Grup Focus, un veritable testimoni fotogràfic de la importància del teatre dins la societat. També es publicarà Manifest de Barcelona, que recollirà el testimoni del I Congrès Internacional d’Espectadors de Teatre i s’atorgarà la segona edició del Premi Santa Eulàlia de Novel·la de Barcelona, guardonat amb una dotació de 25.000 euros.
Tot plegat conforma un projecte editorial que permet, en paraules del mateix Riera, “fixar en text la dinàmica teatral del Grup Focus i fer-ho comptant amb la complicitat dels lectors i les llibreries.”
Congrés Internacional d’Espectadors de Teatre
Finalment, Pepe Zapata ha recordat el ICIET (I Congrés Internacional d’Espectadors de Teatre), una iniciativa única i pionera que va tenir lloc l’any passat en el mateix Teatre Romea i que va plantejar, per primer cop, un reflexió activa i profunda sobre l’espectador i l’evolució de la relació entre el públic i l’escenari.
Per primera vegada ens vam reunir tots per plantejar quin es el rol futur dels espectadors i remarcar la interacció que hi. Durant les 3 jornades que vam viure, el Romea va ser la indiscutible capital mundial de les arts escèniques. Aquesta trobada va donar un valor diferencial, vam donar veu als espectadors i els vam demanar que posessin, negre sobre blanc, les seves idees, opinions i desitjos al manifest que es va conformar.”
 
Aquest manifest reverberarà en els mesos següents ja que es llegirà de nou, el mes de novembre, a la inauguració d’espectadores i espectadors de Valladolid. També es llegirà a Tunisia, el desembre i, el mes de febrer, a Madrid, al Círculo de Bellas Artes.
Zapata ha explicat com s’ha buscat que el contingut del manifest impregni, en tot moment, les activitats i la manera de pensar del Grup Focus, motivació que ha desembocat en dos nous projectes. Per una part, els Consells de Públics del Teatre Condal i de La Villarroel, un òrgan participatiu que permet interactuar en el dia a dia dels teatres i consolidar aquesta línia d’interacció entre audiència i teatre.
El segon projecte, de caire social, s’anomena Grans Teatrerus i consisteix en recuperar, mitjançant un programa de voluntariat, a gent gran que havia estat espectadora de teatre i que, per les circumstàncies que siguin, han quedat aïllades de l’activitat i sense ningú amb qui anar-hi.
 
Zapata ha acabat la seva intervenció amb una mirada cap al futur i presentant als nous membres del Consell Asessor Internacional: “La maquina no s’atura i estem pensant en nous projectes i, sobretot, en la segona edició del CIET, que comptarà amb una mirada internacional i centralitzada en analitzar noves formes d’interacció amb els espectadors. També hem construit un nou consell asessor amb experts com Natalia Álvarez Simó, directora artística del Centro de Cultura Contemporánea Conde Duque, Kate Carter, directora de públics al Edimburgh International Festival, Gilles Doré, director general al CINARS International Conference of Performing Arts, Nathalie Hennedige, directora del  Singapore International Festival of Arts, Federico Irazábal, director artístic del Festival Internacional de Buenos Aires, Judit Martínez Gili, integrant del col·lectiu Novaveu, Moez Mrabet, organitzador de les Journées Théâtrales de Carthage, i Luca Ricci, promotor de BeSpectACTive i organitzador del Festival Kilowatt.”
El II Congrés Internacional d’Espectadors de Teatre tindrà lloc del 18 al 20 de novembre de 2024.

Vídeos adjunts

Enllaços adjunts