Barcelona, del 24 al 26 de octubre de 2022
El primer congreso de, por y para los espectadores de teatro, que son arte y parte.
Al suscribirte aceptas la nuestra política de privacidad.
Puedes ser uno de los 50 espectadores internacionales invitados a contar y compartir su experiencia. Infórmate cómo.
About
El I Congreso Internacional de Espectadores de Teatro tiene como objetivo principal convocar a los espectadores para que reanuden su protagonismo, para recuperar la energía colectiva que se produce cuando conectan con la actuación de actrices y actores en el escenario.
Más de 50 espectadores invitados de 25 países, de todos los continentes, se encontrarán en el I Congreso Internacional de Espectadores de Teatro para intercambiar experiencias internacionales remarcables que sitúan a los espectadores teatrales en el eje vertebrador del ‘ actividad teatral.
¿Quieres ser uno de los 50 espectadores internacionales invitados? ¿Eres espectador activo o forma parte de una asociación o colectivo de espectadores de teatro que trabajen proyectos vinculados a la diversidad, la participación o la transversalidad? Haznos llegar tu propuesta, explícanos tu experiencia y evaluaremos tu candidatura en breve.
A su vez, el Congreso está abierto a espectadores teatrales en general, gestores culturales, creadores y artistas, representantes de administraciones públicas, investigadores, consultores, comunidad universitaria y curiosos interesados en los públicos y las artes escénicas.
Programa
Jornada 1
DILLUNS 24 d’octubre de 2022
Teatre Romea, Barcelona
8:30 – 19:30h
Informació, registre i recepció d’assistents
9:30 – 9:45h
Presentació Congrés
Daniel Martínez, President del Grup Focus
Pepe Zapata, comissari del Congrés
9:45 – 10:00h
Inauguració institucional
amb representants de la Generalitat de Catalunya, el Ministeri de Cultura, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona
x
Conferència inaugural: La paradoxa dels públics
Katya Johanson – AUS
Som públics tot el dia: públics del que passa al carrer, de la gent que condueix malament, de petits actes de bondat, del comportament dels desconeguts cada vegada que sortim per la porta principal o mirem per la finestra. El públic és insignificant i anònim: els seus noms no es registren i poques vegades se celebren. No obstant això, el públic també és extraordinari i potent. En moments concrets de la història global, el públic i les seves reaccions han amenaçat les hegemonies predominants i han canviat el curs de la creació d’art. Com a mínim, el públic és una part integral de tots els principals rituals socials i religiosos de les nostres vides: quan ens nomenen, quan ens casem, quan ens enterren, fem una crida al poder transformador d’un públic per marcar i afirmar l’ocasió. La manera de pensar sobre el públic és paradoxal. Aquesta conferència identifica i discuteix diversos tipus de paradoxes associades a la manera com pensem sobre el públic. En fer-ho, la conferència crida l’atenció sobre l’acte extraordinari que suposa ser un públic i les maneres en què podem canviar els nostres patrons de pensament per entendre millor el poder que exerceixen les audiències.
11:00 – 11:30h
Coffee break
11:35 – 13:00h
Presentació dels espectadors internacionals convidats i dels seus projectes (sessió 1)
x
Conferència: Uti et abuti – L’ús i l’abús
Roger Bernat – ESP
A partir d’una senzilla eina digital col·laborativa, la conferència transforma el teatre en laboratori privilegiat per pensar les relacions d’ús i abús. El dret a l’ús i a l’abús (“uti et abuti”) és el que definia la propietat en dret romà. Quan algú deia “tallo aquest arbre perquè és meu” estava afirmant la propietat d’una cosa. Quan deia «llogo aquest treballador» aquesta relació es traslladava al temps d’una determinada persona. En teatre no seria possible aixecar un drama sense teixir una apretada xarxa de relacions d’ús i abús. I el públic, encara que pugui semblar el contrari, mai no és el testimoni innocent.
13:30 – 15:30h
Esmorzar lliure
x
Conferència: El públic: records, rumors i presagis
Zavel Castro – MEX
Aquesta xerrada proposa un recorregut historicoconceptual sobre els moments clau de la història dels públics teatrals, per reflexionar sobre les funcions que ha complert tradicionalment, i imaginar-ne possibles futurs.
16:30 – 17:00h
Coffee break
17:00 – 18:00h
Presentació dels espectadors internacionals convidats i dels seus projectes (sessió 2)
18:00 – 19:00h
Taula de debat i experiències: Escoles d’espectadors a Llatinoamèrica. Evolució i reptes de futur
Luis Conde – MEX
José Montero – CRI
Renato Recalde – PRY
Olivia Camboim – BRA
Laura Ruiz – SLV
Pablo Mascareño – ARG
modera: Albert Reverendo – ESP
19:00 – 20:30h
Visita al Teatre Romea i al Teatre Goya
activitat exclusiva per a convidats internacionals
Jornada 2
DIMARTS 25 d’octubre de 2022
Teatre Romea, Barcelona
8:30 – 18:30h
Informació, registre i recepció d’assistents
10:00 – 11:00h
Taula de debat i experiències: Teatre social, inclusió, accessibilitat
Isis Abellán – ESP
Michelle Rolfe – GBR
Argelia E Rojas Muñoz – CHL
Zé Pires – PRT
Jaime Plaza – PER
Andrew kaggwa – UGA
Moez Mrabet – TUN
Breana Ogaldez – USA
modera: Ángeles de Paz – ESP
11:00 – 11:30h
Coffee break
11:30 – 12:15h
Presentació dels espectadors internacionals convidats i dels seus projectes (sessió 3)
12:15 -13:00h
Taula de debat i experiències: Escoles d’espectadors a Llatinoamèrica i Catalunya. Evolució i reptes de futur
Rosa Paseggi – URY
Camilo Gil – BOL
Anna Guix – ESP
Ángeles de Paz – ESP
Marc Pineda – ESP
Lara Alonso – ESP
modera: Pere Riera – ESP
13:30 – 15:30h
Esmorzar lliure
15:45 – 18:00
Taller: Treballant amb els espectadors del futur
Katya Johanson – AUS
Teatre Romea. Platea
+info
Taller: Ficcions socials
Roger Bernat – ESP
Teatre Romea. Vestíbul
+info
Taller: Estratègias crítiques en l’era de l’algoritme
Zavel Castro – MEX
Teatre Romea. Vestíbul 1er pis
+info
x
Taller: Treballant amb els espectadors del futur
Katya Johanson – AUS
Quines capacitats aportaran els públics a un espectacle d’aquí a 2 anys? D’aquí a 20 anys? D’aquí a 200 anys? Què passa amb 2.000 anys? En aquest taller, analitzem les maneres en què el públic està canviant i el que sabem sobre les tendències futures que probablement influiran en la manera com el públic viu una actuació en directe. Això inclou canvis demogràfics, gustos i mentalitats polítiques, però també desenvolupaments tecnològics: realitat virtual i augmentada, intel·ligència artificial i allò no humà. Tenint en compte aquestes tendències, moltes organitzacions, especialment en l’àmbit del patrimoni, estan ara en procés d’intentar adaptar-se a públics que es diversifican i canvien. Recomanarem maneres en què les organitzacions del sector de les arts escèniques puguin imaginar i respondre al seu futur públic.
x
Taller: Ficcions socials
Roger Bernat – ESP
El teatre és l’elaboració col·lectiva d’una hipòtesi de treball que només es dona quan, en sortir de l’espectacle, la consciència de no haver interpretat prou bé el paper de públic es barreja amb la intuïció de les moltes maneres d’haver-ho fet millor. En un món on la participació és un fet però gaire bé mai és real, el teatre assumeix la tasca gens fàcil de desplegar una participació que, sense ser necessàriament un fet (o precisament pel fet de no ser-ho), aconsegueixi ser real. El taller es planteja, doncs, com a laboratori de ficcions socials per tal de desplegar amb els assistents diferents hipòtesis de participació real.
x
Taller: Estratègies crítiques en l’era de l’algoritme
Zavel Castro – MEX
En aquest taller reflexionarem sobre els mecanismes de control de les representacions teatrals i les estratègies de manipulació de l’era digital. A partir d’això, assajarem algunes estratègies per resistir els esforços per controlar la forma en què pensem el teatre i la manera en què «hem de» comportar-nos.
18:30 – 20:00h
Visita a la Sala Beckett
activitat exclusiva per a convidats internacionals
21:00 – 23:00
Sopar oficial
Antiga Fàbrica Damm
activitat exclusiva per a convidats internacionals
Jornada 3
DIMECRES 26 d’octubre de 2022
Teatre Romea, Barcelona
8:30 – 17:00h
Informació, registre i recepció d’assistents
09:05 – 10:00h
Taula de debat i experiències: La participació dels espectadors
Joâo Branco – CPV
Sílvia Sanfeliu – ESP
Alice Bricca – ITA
Rucera Seethal – ZAF
Pere Riera – ESP
Chadi Saad – LBN
Ifman Huerta – CHL
modera: Alberto Rizzo – ESP
10:00 – 11:00h
Taula de debat i experiències: Com connectar amb joves espectadors
Judit Martínez Gili – ESP
Tara Senicic – SRB
Ivana Antic – SRB
Elisabeth Glesne – NOR
Laura Szabó – HUN
Anja Pirnat – SVN
Andrea Mónica Berman – ARG
modera: Sílvia Sanfeliu Morros – ESP
11:00 – 11:30h
Coffee break
11:30 – 12:30
Taula de debat i experiències: Experiències creatives amb espectadors
Sandrine Grataloup – FRA
Stuart Kandell – DEU/USA
Caterina Giangrasso – ITA
Cinthia Arrebola – MEX
Roberto Sánchez – PER
Luca Ricci – ITA
Alberto Rizzo – ESP
modera: Judit Martínez Gili – ESP
13:30 – 15:30h
Esmorzar lliure
15:30 – 15:45h
Relatoria i conclusions
Pepe Zapata, comissari del Congrés
Miquel Valls, coordinador del Precongrés
15:45 – 16:15h
Lectura del Manifest de Barcelona dels espectadors de teatre
16:15 – 16:30h
Cloenda oficial
amb representants de la Generalitat de Catalunya, el Ministeri de Cultura, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona
16:30 – 17:00h
Copa de cava de comiat
17:00 – 19:00h
Visita al Gran Teatre del Liceu
activitat exclusiva per a convidats internacionals
22:00 – 23:30h
Estrena de «Paraíso Perdido»
(versió subtitulada en anglès). Teatre Romea
activitat exclusiva per a convidats internacionals
Dilluns
24 d’octubre de 2022
Jornada 1
Dimarts
25 d’octubre de 2022
Jornada 2
Dimecres
26 d’octubre de 2022
Jornada 3
8:30 – 17:30h
Informació, registre i recepció d’assistents.
9:00 – 9:15h
Presentació Congrés
Participants:
Daniel Martínez, President del Grup Focus
Pepe Zapata, comissari del Congrés
9:15 – 9:30h
Inauguració institucional
Participants:
Jordi Martín, Tinent d’Alcalde de Cultura de Barcelona
Miquel Iceta, Ministre de Cultura
Pere Aragonès, President de la Generalitat de Catalunya
8:30 – 18:30h
Informació, registre i recepció d’assistents.
9:05 – 10:00h
Conferència: El teatre com a eina d’innovació social
Participant: Antonella Broglia
Condueix: Pepe Zapata
8:30 – 17:00h
Informació, registre i recepció d’assistents.
09:05 – 10:00h
Taula de debat i experiències: Experiències creatives amb espectadors
Participants
Sandrine Grateloup – Fr
Stuart Kandell – Germany/USA
Caterina Giangrasso – It (woman made)
Cinthia Vanessa Arrebola
Roberto Alfredo Sánchez – Perú
Rucera Seethal – South Africa
Moez Mrabet – TUN
10:00 – 11:00h
Conferència inaugural The paradox of audiences
Partipant: Katya Johanson
Condueix: Pepe Zapata
10:00 – 11:00h
Taula de debat i experiències Teatre social, inclusió, accessibilitat
Participants
Isis Abellán – ESP (Caídos del Cielo)
Michelle – UK (Stagesisht)
Argelia E Rojas Muñoz (Transmetodología de Artes Integradas)
Zé Pires (Arena Ensemble)
Jaime Plaza (Teatro La Plaza)
Alberto Rizzo – CAT
Andrew kaggwa – UGA
10:00 – 11:00h
Taula de debat i experiències: Com connectar amb joves espectadors
Participants
Judit – CAT (Novaveu)
Tara Senicic – SER
Ivana Antic
Elisabeth Glesne – NOR
Laura Szabó – HUN
Anja Pirnat – SLO
Chadi Saad – LEB
11:00 – 11:30h
Coffe break
11:00 – 11:30h
Coffe break
11:00 – 11:30h
Coffe break
11:35 – 13:00h
Presentació dels espectadors internacionals convidats (sessió 1)
Condueix: Pepe Zapata
11:30 – 12:15h
Presentació dels espectadors internacionals convidats (sessió 3)
Condueix: Pepe Zapata
12:15 -13:00h
Taula de debat i experiències: Escoles d’espectadors a Llatinoamèrica i Catalunya: evolució i reptes de futur
Participants
Rosa Paseggi – Uruguay
Camilo Gil – Bolívia
Anna Guix – CAT
Ángeles – CAT
Marc Pineda – CAT
Pablo Mascareño – BBAA»
11:30 – 12:30h
Taula de debat i experiències: La participació dels espectadors
Participants
Joâo Branco – Cabo Verde
Sílvia Sanfeliu – CAT
Alice Bricca – IT
Luca Ricci – It
Lara Alonso/Anyone of Assocperla – CAT
Pere Riera – CAT
Ifman Huerta – Chile
12:30 – 13:30h
Conferència El valor social de la cultura i els espectadors
Participant: Antonio Monegal
Condueix: Pepe Zapata
13:30 – 15:30h
Esmorçar lliure
13:30 – 15:30h
Esmorçar lliure
13:30 – 15:30h
Esmorçar lliure
15:30 – 15:35h
Presentació jornada tarda Condueix: Pepe Zapata, comissari
15:35 -16:30h
Conferència: El público: recuerdos, rumores y presagios Participant: Zavel Castro Condueix: Pepe Zapata, comissari
16:30 – 17:00h
Coffe break
17:00 – 18:00h
Presentació dels espectadors internacionals convidats (sessió 2) Condueix: Pepe Zapata, comissari
18:00 – 19:00h
Taula de debat i experiències: Escoles d’espectadors a Llatinoamèrica: evolució i reptes de futur
Participants
Luis Conde – Mex (El aula del espectador)
José Montero – Costa Rica (Diálogos espectadores)
Renato Recalde – Paraguai (Escuela de Espectadores de Paraguay)
Olivia Camboim – Brasil (EE Brasil)
Paola Ríos – Bolívia (EE Bolívia)
Laura Ruiz – El Salvador
15:45 – 18:00
Taller Working with the audiences of the future
Teatre Romea. Platea
Participant: Katya Johanson
+info
Taller Ficcions socials
Teatre Romea. Vestíbul
Participant: Roger Bernat
+info
Taller Estrategias críticas en la era del algoritmo
Teatre Romea. Vestíbul 1er pis
Participant: Zavel Castro
+info
x
Taller Working with the audiences of the future
Participant: Katya Johanson
What capacities and capabilities will audiences bring to a performance in 2 years’ time? In 20 years’ time? In 200 years’ time? What about 2000 years’ time? In this seminar, we look at the ways that audiences are changing, and what we know about future trends that are likely to influence how audiences experience a live performance. This includes changing demographics, tastes and political mindsets but also technological developments: virtual and augmented reality, artificial intelligence and the non-human. Given these trends, many organisations – particularly in heritage artforms – are now in the process of trying to adapt to diversifying and changing audiences. We will recommend ways that theatre companies might imagine and respond to their future audiences.
x
Taller Ficcions socials
Roger Bernat
El teatre és l’elaboració col·lectiva d’una hipòtesi de treball que només es dona quan, en sortir de l’espectacle, la consciència de no haver interpretat prou bé el paper de públic es barreja amb la intuïció de les moltes maneres d’haver-ho fet millor. En un món on la Participació és un fet però gaire bé mai és real, el teatre assumeix la tasca gens fàcil de desplegar una participació que, sense ser necessàriament un fet (o precisament pel fet de no ser-ho), aconsegueixi ser real. El taller es planteja, doncs, com a laboratori de ficcions socials per tal de desplegar amb els assistents diferents hipòtesis de participació real.
x
Taller Estrategias críticas en la era del algoritmo
Participant: Zavel Castro
En este espacio reflexionaremos sobre los mecanismos de control de las representaciones teatrales y las estrategias de manipulación de la era digital. A partir de esto, ensayaremos algunas estrategias para resistir los esfuerzos por controlar la forma en que pensamos el teatro y la manera en que «debemos» comportarnos.
15:30 – 15:45h
Relatoria i conclusions
Participants:
Pepe Zapata, comissari del Congrés
Miquel Valls, coordinador del precongrés
15:45 – 16:15h
Lectura del Manifest de Barcelona dels espectadors de teatre
16:15 – 16:30h
Cloenda institucional
Participants
Joan Francesc Marco, Director General de l’INAEM – Ministeri de Cultura
Natàlia Garriga, Consellera de Cultura, Generalitat de Catalunya
Ada Colau, Alcaldesa de Barcelona
16:30 – 17:00h
Copa de cava de comiat
19:00 – 20:30h
Visita al Teatre Romea i al Teatre Goya
18:30 – 20:00h
Visita a la Sala Beckett
21:00 – 23:00
Sopar oficial
Antiga Fàbrica Damm
17:00 – 19:00h
Visita al Gran Teatre del Liceu
22:00 – 23:30h
Estrena de Paraíso Perdido (versió subtitulada a l’anglès)
Comisario
Pepe Zapata
Experto en públicos de la cultura, director del TRESC – la Comunidad de Cultura más amplia y activa de públicos de la cultura en el ámbito catalán.
LinkedIn
Consejo asesor
Marta Buchaca
Dramaturga, guionista y directora.
Macarena Cuenca
Responsable de iniciativas europeas para el desarrollo de audiencias de la Universitat de Deusto.
LinkedIn
Xavier Fina
Consultor cultural.
Eva García
Experta en creación artística comunitaria.
LinkedIn
Javier Ibacache
Jefe de la Unidad de Programación y Públicos del Ministerio de las Culturas del Gobierno de Chile.
LinkedIn
Esteve León
Patrón de la Fundación Teatre Lliure.
Joan Morros
Miembro de la asociación El Galliner y programador del teatro Kursaal de Manresa.
LinkedIn
Marta Turu
Espectadora teatral y socia del TRESC.
Organización
El congreso está organizado por Áfora Focus. Áfora es el ágora del Grupo Focus, un ámbito de reflexión y de actividades que, tomando como base la vivencia escénica, tiene el ánimo de incidir en la vida artística, cultural y social, en el territorio de nuestra influencia. Un hub de pensamiento que quiere potenciar el espacio humano como campo de relación, de debate, de curiosidad, de inteligencia compartida; proporcionando recorridos por las diferentes sensibilidades de la actividad teatral.
Contacto
Te informamos que los datos personales que facilites en este formulario pasarán a formar parte de un fichero responsabilidad de SERVICIOS DEL ESPECTÁCULO FOCUS, SA, como matriz del Grup Focus, y que serán tratados de conformidad con lo dispuesto en las normativas vigentes en protección de datos personales, el Reglamento (UE) 2016/679 de 27 de abril de 2016 (GDPR), por lo que te facilitamos la siguiente información del tratamiento: este tratamiento tiene por finalidad el envío de newsletters informativas con la posibilidad de realizar segmentación de perfil para este propósito. Puedes ejercer los derechos de acceso, rectificación, portabilidad y supresión de tus datos y de la limitación u oposición a su tratamiento en el e-mail dataprotection@grupfocus.cat o en el domicilio situado en C/ Àvila, 149-155, 08018 de Barcelona. También tienes derecho a presentar una reclamación ante la Autoridad de control (agpd.es) si consideras que el tratamiento no se ajusta a la normativa vigente. No se comunicarán datos a terceros que no sean empresas del Grup Focus excepto por obligación legal. (al enviar el formulario aceptas nuestra política de privacidad).